Jeśli Twoja firma ma unikalny proces sprzedaży lub sprzedaje różnorodne produkty i usługi, może być kuszące, aby zbudować CRM od podstaw.
Teoretycznie, niestandardowy CRM będzie zawierał wszystkie funkcje, których potrzebuje Twoja organizacja, żadnych, których nie potrzebujesz, i będzie dostosowany do Twojej konkretnej firmy we wszystkim, od terminologii w produkcie do przepływów pracy odzwierciedlających sposób, w jaki Twój zespół sprzedaje.Jednak korzyści się kończą, zwłaszcza jeśli jesteś małą lub średnią firmą z ograniczonym budżetem lub zasobami.
W tym artykule, będziemy kopać do nitty-gritty otaczających domowych CRM, w tym:
- Co to jest niestandardowy CRM?
- 6 wad budowania własnego CRM
- Własny vs gotowy: Który CRM jest lepszy?
Do końca będziesz wiedział, czy niestandardowy CRM jest właściwym wyborem dla Twojej firmy, a jeśli nie, które opcje oprogramowania mogą być lepiej dopasowane do Twoich potrzeb.
Co to jest niestandardowy CRM?
Istnieją niezliczone sposoby, że CRM może uczynić Twój biznes bardziej udanym, od śledzenia potencjalnych klientów przez rurociąg i zapewnienia, że otrzymują oni terminową uwagę, do pomiaru skuteczności działań sprzedażowych, do optymalizacji działań marketingowych poprzez pokazanie, które źródła leadów generują największe przychody.
Oczywiście, nie każda firma jest taka sama, a niestandardowe CRM (znane również jako domowe CRM) są czasami budowane w celu uwzględnienia tych różnic.Niestandardowy CRM to platforma CRM zbudowana od podstaw przez wewnętrznych programistów lub zakontraktowany zespół programistów. Produkt końcowy jest zbudowany zgodnie z dokładną specyfikacją firmy, zwiększając wydajność użytkowników, nie wymagając od nich nawigowania po zbędnych funkcjach lub spędzania czasu na dostosowywaniu gotowego systemu do ich sposobu pracy.Niestandardowe CRM mogą być szczególnie atrakcyjne, gdy model sprzedaży firmy jest złożony, lub nie pasuje do typowego modelu sprzedaży B2B. Na przykład, jeśli sprzedajesz towary fizyczne i usługi subskrypcji, lub masz zespoły sprzedaży B2B i B2C pracujące w tandemie, może być trudno znaleźć gotowe rozwiązanie CRM, które działa dobrze dla Ciebie po wyjęciu z pudełka.
Fani spersonalizowanego oprogramowania, które mówi językiem Twojej branży, mogą czuć się przyciągnięci do trasy DIY, ale pamiętaj, że istnieją istotne wady, które mogą kosztować Twoją firmę czas, pieniądze i klientów.
6 wad budowania własnego CRM
Domorosły CRM stwarza kilka wyzwań, których nie ma system z półki. Weź pod uwagę te czynniki, zanim zainwestujesz w budowę własnego CRM:
1. Koszty tworzenia
Pierwszy powód jest najbardziej oczywisty: Gotowe rozwiązanie CRM jest znacznie mniej kosztowne. Budowanie pakietu CRM od podstaw może kosztować śmieszną ilość pieniędzy do opracowania albo we własnym zakresie lub do farmy na zewnątrz do firmy deweloperskiej.
Większość wysokiej jakości programistów pracuje za minimum 100 dolarów za godzinę, a CRM nie jest prostym projektem; jest to dość skomplikowane oprogramowanie wymagające bardzo dużej inwestycji. Jedna strona IT sugeruje początkowy koszt 50.000 dolarów za w pełni funkcjonalny CRM, a to nie obejmuje rozszerzonego wsparcia i poprawek błędów po pierwszym uruchomieniu.
Czy uzyskanie każdej małej niestandardowej funkcji do CRM naprawdę warte tych wszystkich pieniędzy? W prawie wszystkich sytuacjach, odpowiedź brzmi nie. Istnieje nieskończenie wiele gotowych CRM dostępnych dzisiaj, które są albo specjalnie zbudowane dla konkretnej branży lub wystarczająco elastyczne, aby dostosować na własną rękę. Większość nowoczesnych CRM są hostowane i przez dostawcę i mogą być dostępne dla zaledwie 10 dolarów / miesiąc na użytkownika.
2. Koszty szkolenia
Większość systemów off-the-shelf obejmują górę bezpłatnych materiałów szkoleniowych, takich jak filmy, samouczki i artykuły. Często zadawane pytania i typowe problemy z rozwiązywaniem problemów są często udokumentowane w obszernej bazie wiedzy. Niektóre marki CRM oferują nawet wprowadzenie użytkownika i szkolenie w ramach pakietu, dzięki czemu Twój zespół może od razu zacząć czerpać korzyści z oprogramowania.
Nie jest tak w przypadku rozwiązań niestandardowych. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że programiści nie stworzą biblioteki filmów lub samouczków, do których Twój zespół mógłby się odwołać. Będziesz musiał albo stworzyć je samodzielnie, albo zapłacić deweloperom dodatkowo, aby stworzyć materiały szkoleniowe dla Ciebie. A jeśli Twój zespół ma pytania dotyczące sposobu korzystania z oprogramowania po drodze, nie oczekuj, że programiści będą na zawołanie, aby odpowiedzieć na pytania, gdy tylko będą potrzebne. (Patrz punkt #5.)
3. Aktualizacje oprogramowania
Aktualizacje oprogramowania są częścią życia. Jeśli chcesz, aby Twoje systemy działały sprawnie, musisz je od czasu do czasu aktualizować, aby naprawić błędy lub poprawić użyteczność niektórych funkcji. Ale kiedy masz firmę rozwoju oprogramowania stworzyć pakiet CRM dla Ciebie, nie będą one oferować aktualizacje za darmo, jeśli w ogóle.
Większość programistów będzie naprawić błędy bezpłatnie przez ograniczony czas, ale to po prostu nie jest wykonalne dla dewelopera, aby utrzymać aktualizację oprogramowania za darmo w nieskończoność. W miarę jak rosną Twoje potrzeby i baza klientów, będziesz chciał środowiska CRM, które rozwija się wraz z Tobą. Każdy off-the-shelf rozwiązanie CRM będzie miał zespół programistów pracujących w tle do roll-out aktualizacje na co dzień - usługa, która jest wliczona w cenę subskrypcji.
Niestandardowe pakiety CRM wymagają hostingu i personelu pomocniczego, aby utrzymać oprogramowanie wiecznie. Same te koszty sprawią, że większość właścicieli firm będzie drżeć.
4. Niespójne UI
Jest coś, co można powiedzieć o posiadaniu CRM, który jest znajomy i intuicyjny dla pracowników. Jednak interfejs użytkownika (UI) i możliwości CRM zbudowanego na zamówienie mogą się znacznie różnić od innych wiodących ofert CRM.
Czy Twoje kontakty i leady są tam, gdzie powinny być? Czy łatwo jest rejestrować i nagrywać rozmowy? A co z ustawianiem terminów i przypomnieniami dla pielęgnowania obecnych klientów? Powinny one znajdować się w spójnych, łatwych do odnalezienia miejscach.
Jakość off-the-shelf pakiety CRM są zbudowane wokół historii prób i błędów, badań użytkowników i informacji zwrotnej. Spójność estetyki i użyteczności jest duża część tego, co płacisz za. Z wewnętrznym rozwiązaniem niestandardowym, trzeba znosić własne próby i błędy. Niektórzy twórcy oprogramowania mogą po prostu oprzeć niestandardowe CRM na już udanej aplikacji na rynku, więc dlaczego nie porzucić dewelopera całkowicie i zdecydować się na istniejący produkt?
5. Wsparcie techniczne
Innym ważnym aspektem CRM do rozważenia jest dostępność wsparcia technicznego na żywo. Większość firm CRM zapewniają wiele poziomów wsparcia technicznego, dając właścicielom firm wiele rodzajów pomocy, aby zaspokoić potrzeby swoich klientów, czy to wsparcie telefoniczne, wsparcie czatu na żywo, lub wsparcie e-mail.Z niestandardowego CRM, trzeba będzie zapłacić dodatkowo, jeśli chcesz, aby Twój zespół jest obsługiwany wiecznie. Raporty o błędach będą musiały być badane we własnym zakresie. Hosting CRM będzie kosztować dodatkowo i dodać swój własny zestaw zmiennych wsparcia.
Inżynier oprogramowania o nazwisku Saif Bukhari napisał niedawno o problemach związanych z wewnętrznymi CRM-ami: "Utrzymanie oprogramowania [kosztowało] bardzo dużo. Dodawanie niestandardowych przepływów pracy było bolesne, ponieważ wiązało się z kodowaniem. Zewnętrzny programista musiał dosłownie pracować w naszym biurze przy drobnych zadaniach. Regularnie zdarzały się przestoje na jego utrzymanie".
Wcześniej istniejące CRM zdejmują te obciążenia z właściciela firmy i pozwalają kierownictwu skupić się na własnych produktach lub usługach, zamiast martwić się o wspieranie całej aplikacji i hostingu.
6. Wymyślanie koła na nowo
David Hecht, twórca oprogramowania z CloudAmp, ujął to zwięźle: "Budowanie niestandardowego CRM ma sens, jeśli zakładasz firmę zajmującą się CRM. W przeciwnym razie należy skupić wysiłki inżynieryjne na własnych produktach".
Firmy, które korzystają z istniejącego już systemu CRM, mogą skorzystać z doświadczeń firmy w zakresie badań i rozwoju, wiedzy inżynierskiej oraz prób i błędów. Ponadto, większość gotowych systemów CRM oferuje dziś wiele dodatków, które pozwalają na stworzenie indywidualnego stylu, a wszystko to za pomocą intuicyjnego interfejsu użytkownika. W skrócie, istnieją istniejące opcje oprogramowania, które pozwalają poczuć się jak Twoja firma ma niestandardowe rozwiązanie bez konieczności budowania go.
Niestandardowe vs. Off-the-Shelf: Który CRM jest lepszy?
Na koniec dnia, każda aplikacja, czy to zbudowana w domu lub premade, wymaga zasobów do wsparcia zarówno lokalnie, jak i po stronie serwera. Niestandardowy CRM wymaga jednak znacznie większych inwestycji niż rozwiązanie gotowe.
"Czas i zasoby potrzebne do zbudowania, utrzymania i udoskonalania systemu CRM są znaczne" - mówi Mike Carroll, dyrektor ds. rozwoju. "Bardzo rzadko zdarza się, aby potrzeby firmy były tak unikalne, że koszt alternatywny wykorzystania zasobów wewnętrznych do zbudowania czegoś, co w przeciwnym razie zajęłoby całe firmy, przewyższyłby efektywność zwykłego zakupu istniejącej platformy".
Budowanie CRM na zamówienie wymaga nie tylko dużych nakładów pieniężnych na budowę, ale także wymaga bieżących kosztów finansowych i osobowych na poprawki błędów, wsparcie i szkolenia. Jeśli potrzeby biznesowe można zaspokoić za pomocą istniejącego pakietu, większość specjalistów IT zaleca skorzystanie z tej opcji.
Dzięki dostępności dzisiejszych elastycznych rozwiązań oprogramowania CRM, nie ma potrzeby znosić ograniczeń zasobów i bólów głowy związanych z niestandardową aplikacją. Wiele off-the-shelf CRM oferuje bezpłatne wersje próbne, dzięki czemu można wypróbować kilka najlepszych rozwiązań i uzyskać poczucie, które narzędzie jest najlepsze dla Ciebie.